Tips

Ethanol.

Sinds 3 jaar krijgen we meer en meer klachten van motorfietsen die na de stalling niet meer op alle cilinders lopen. In vrijwel alle gevallen vinden we dan hartnekkige vervuiling in de carburateurs. Dit loopt synchroon met de toevoeging van Ethanol in de brandstof. Toeval bestaat niet en zodoende ben ik wat gaan zoeken op het net.
Vincent’s Motorhuis (andere motorzaak, herkenbaar verhaal) Lees deze in ieder geval!
AMT Auto & MotorTecniek  (vakblad voor auto & motor)
Anwb ( Anwb 06-09-2016)
Tast aluminium aan  (carburateurs zijn volledig van aluminium!)
Tast kunststof tanks aan!!!!!  (Hier is de lijst)       NIEUW!!!!!!!!!!!

Probeer dus in ieder geval regelmatig en zeker voor de winterstalling BP-Ultimate 98 te tanken, deze is goed verkrijgbaar en vrij van Ethanol!
Het reinigen van carburateurs is in sommige gevallen onmogelijk maar in vrijwel alle gevallen zeer kostbaar. Voorkomen is in dit geval zeer sterk aan te raden!
Voeg in ieder geval Forté moto-power-1 & moto-power-2 toe aan de brandstof.

We krijgen inmiddels de eerste injectiemotoren met vreemde klachten binnen, wees gewaarschuwd!

Ketting smeren met S100 kettingspray.

Arno heeft een nieuwe kettingsmeer methode ontwikkeld die net zo simpel als doeltreffend is. In plaats van dat je iedere 200 km je complete ketting smeert, doe je nu iedere keer als je gereden hebt alleen het zichtbare deel achter op je tandwiel (zie afbeelding). Hierdoor kom je na iedere rit weer op een andere plaats van de ketting uit.

Ketting Smeren Alleen het rood gemarkeerde deel van de ketting 1x inspuiten van boven naar onder. Als je dit consequent volhoud is het precies de mooie balans.

Je hoeft maar 1 keer van boven naar beneden te sprayen. Omdat de ketting warm is kruipt het vloeibare kettingvet nu tussen de rolletjes en kan daar uitharden. Dit duurt minimaal 30 minuten. Dus niet direct gaan rijden.!!!!!!

Een ander voordeel is dat motorfietsen zonder middenbok nu niet meer de hele straat doorgerold hoeven te worden. Een kettingkit kost gemiddeld € 230,00 en kan ongeveer 25.000 km mee. Als je de ketting te weinig of te veel smeert dan is 15.000 km al een hele mooie waarde zonder vervellende bijgeluiden…

Arno heeft deze test gedaan met S100 kettingspray, we kunnen dus niet oordelen over andere merken. Succes, en voor vragen kan je even bellen met 020-6595338.

Bandenspanning.

Nog steeds komen wij in de werkplaats motorfietsen tegen met een te lage bandenspanning. Terwijl iedereen weet dat je banden het enige contact met het wegdek zijn en het dus vanzelfsprekend is dat je goed op de bandenspanning moet letten. Een te lage bandenspanning geeft naast een hoger brandstofverbruik ook minder grip in de bochten. De band warmt weliswaar sneller op, maar zal ook eerder zijn grip verliezen. Ook gaat je motor hierdoor zwaarder sturen (voor de scheurneuzen onder ons). Een te hoge bandenspanning levert dan natuurlijk een lager brandstofverbruik op, alleen komt deze band juist weer helemaal niet op temperatuur.
Gulden regel bij twijfel is:
Radiaal Banden (sportmotoren) Voor 2,5 bar achter 2,9 bar
Diagonaal banden Voor 2,3 bar achter 2,6 bar

Winterstop.

Hier een aantal tips om je motor netjes de winter door te laten komen.

  • olie en oliefilter verversen. (schadelijke stoffen in de gebruikte olie)
  • motorpower 1&2 toevoegen. (Tegen de schadelijke Ethanol gevolgen)
  • aftanken met BP Ultimate98/Firezone 102 Competition (Dit is Ethanol vrij) !!!!!!
  • banden op spanning brengen. (zie boven)
  • inspuiten met een conserveringsmiddel. (siliconenspray)
  • ketting smeren. (indien aanwezig)
  • wassen en poetsen.
  • druppellader aansluiten. (of accu verwijderen en thuis aansluiten)
  • oliepeil controleren.
  • wielen van de grond brengen. (tegen drukplekken in de band)
  • hoes over de motor doen.
  • motor elke maand laten lopen. (doorstroming houden in het brandstofsysteem)

Dit is in een notedop de winterpreparatie met de belangrijkste punten…….. je kan je motor altijd nog meer of beter verzorgen.