Tips

Ketting smeren met S100 kettingspray.

Arno heeft een nieuwe kettingsmeer methode ontwikkeld die net zo simpel als doeltreffend is. In plaats van dat je iedere 200 km je complete ketting smeert, doe je nu iedere keer als je gereden hebt alleen het zichtbare deel achter op je tandwiel (zie afbeelding). Hierdoor kom je na iedere rit weer op een andere plaats van de ketting uit maar heb je uiteindelijk in 1 week toch de hele ketting te pakken gehad.

Ketting Smeren Alleen het met pijlen gemarkeerde deel van de ketting 1x inspuiten van boven naar onder. Als je dit consequent volhoud is het precies de mooie balans.

Je hoeft maar 1 keer van boven naar beneden te sprayen. Omdat de ketting warm is kruipt het vloeibare kettingvet nu tussen de rolletjes en kan daar uitharden. Dit duurt met onze nieuwe Sunstar chainspray nu nog maar 10 minuten. Maar in ieder geval niet direct gaan rijden.!!!!!!

Een ander voordeel is dat motorfietsen zonder middenbok nu niet meer de hele straat doorgerold hoeven te worden. Een kettingkit kost gemiddeld € 200,00 en kan ongeveer 25.000 km mee. Als je de ketting te weinig of te veel smeert dan is 15.000 km al een hele mooie waarde zonder vervellende bijgeluiden…

Succes en mocht je nog vragen hebben kan je me altijd even appen of bellen.

Bandenspanning.

Nog steeds komen wij in de werkplaats motorfietsen tegen met een te lage bandenspanning. Terwijl iedereen weet dat je banden het enige contact met het wegdek zijn en het dus vanzelfsprekend is dat je goed op de bandenspanning moet letten. Een te lage bandenspanning geeft naast een hoger brandstofverbruik ook minder grip in de bochten. De band warmt weliswaar sneller op, maar zal ook eerder zijn grip verliezen. Ook gaat je motor hierdoor zwaarder sturen (voor de scheurneuzen onder ons). Een te hoge bandenspanning levert dan natuurlijk een lager brandstofverbruik op, alleen komt deze band juist weer helemaal niet op temperatuur.
Gulden regel bij twijfel is:
Radiaal Banden (sportmotoren) Voor 2,5 bar achter 2,9 bar
Diagonaal banden Voor 2,3 bar achter 2,6 bar

Winterstop.

Hier een aantal tips om je motor netjes de winter door te laten komen.

  • olie en oliefilter verversen. (schadelijke stoffen in de gebruikte olie)
  • Forte Motopower 1 & 2 aan je tank toevoegen.
    Ook Motopower1 om zoveel mogelijk het brandstofsysteem schoon te maken tijdens de stalling, ideaal moment!)
  • aftanken met ethanol vrije brandstof !!!!!!
  • banden op spanning brengen. (zie boven)
  • inspuiten met een conserveringsmiddel. (siliconenspray)
  • ketting smeren. (indien aanwezig)
  • wassen en poetsen.
  • druppellader aansluiten. (of accu verwijderen en thuis aansluiten)
  • oliepeil controleren.
  • wielen van de grond brengen. (tegen drukplekken in de band)
  • hoes over de motor doen.
  • motor elke maand laten lopen. (doorstroming houden in het brandstofsysteem)

Dit is in een notedop de winterpreparatie met de belangrijkste punten…….. je kan je motor altijd nog meer of beter verzorgen.